CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Tuesday, March 23, 2010

benarkah jalan ini?

berjalan pulang dari malam penamaan calon berseorangan membuatkan minda melayang sejenak.sambil mendengar lagu heartless nyanyian the fray teringat kembali saat pertama mama meminta aku mengambil medic.baba yang bertegas.mesti pergi.amik medic.kat mesir.begitu bersungguh baba dengan niatnya.aku masih terus dibelenggu salah.ketika itu masih indah bercinta di matrik melaka,menghitung dosa meninggal pahala menghabiskan usia remaja.


minggu depan balik rumah,tak payah abiskan satu sem dekat sana.ujar baba.aku diam.hati meraung geram.aku mahu enjoy.sebelom kepala dibebani ilmu2 perubatan.jaga nenek,tengok2kan adik ke sekolah.jarang sekali baba ingin menjemputku,tidak kira waktu di asrama dulu mahupun ketika ku berjauhan.baba lebih senang menyuruhku pulang sendiri.tapi tidak di saat aku melangkah keluar dari kolej itu.baba sendiri yang menjemputku.terasa aura semangatnya mahu ku ke dunia yang lebih baek.

mama,abang ngah ade muke doktor ke?soal ku pada mama.ada2.jawab mama ku pendek tanpa sedikit pon menoleh.mungkin sibuk menyediakan juadah untuk petang itu aku cube bersangka baek.aku masih keliru dengan pilihan ini dulu.aku memberi alasan.semua ini melibatkan wang.mahal harganya.jangan fikir soal wang,itu mama carik.pantas dan tepat jawapan mama.benar.kewajipan ku,BELAJAR.indahnya ya Allah kasih sayang tanpa syarat.tidak minta dibalas.hanya aku yang mengemis tidak bersyukur.

abang ngah,mari sini along nak bagitau.pinta along ku.sebenarnya baba nak sangat,teringin sangat seorang anak dia jadi doktor.dulu along yang jadi harapan.sekarang tinggal kamu sahaja.buat masa sekarang.moga2 ada yang akan menyusul.pergilah solat apa yang patot.nasihat along ku.mungkin ini benar jalannya.mintalah pada Allah permudahkan.syukur ku padaMU,mempunyai seorang kakak,teman sepermainan,teman buat berlawanan,teman buat tangisan.

mama,betul ke abangah nak pergi mesir amik medic?aku masih ragu.masih tak percaya.walau persiapan sudah dibuat belaka.mama menggeleng kepala.melihat kerenah anaknya yang manja.pesannya kalau menangis.jangan masuk toilet.itulah aku.ketika sekolah menengah.asal balik hujung minggu.hidung merah.masuk toilet.along sendiri tertawa.aku bukan sedih berpisah.cume.aku tiada alasan untuk itu.hehe

mama pesan.insyaAllah,benarlah ini jalannya.kamu sudah separuh jalan.jangan di undur ke belakang.ditoleh2 tak mengapa.tapi jangan di undur.sebab kami semua yakin benarlah ini jalannya.pesan mama menghilangkan gundah di jiwa.









3 comments:

alia said...
This comment has been removed by the author.
Abu Bakar Bin Hamdan said...

jalan ko betul nad...

Unknown said...

salam best artikel anta nad.. bertambah semnagt rasa nak study..