CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Thursday, May 21, 2009

pisang emas bawa belayar


"jom abangah kite g kebun petang nih,banyak lg anak pisang yang belom tanam tu"kata mama ku..adoi..malasnye bisik hatiku..asal petang je ajak g kebun.."skrang nih baek tido lu..nanti da dkt asar mama kejut"..huu..paham betol mama fi'il aku yang gemar tido pas zuhur..asar karang mesti payah nk bgun..mama rajen betul tanam pisang..lagi2 bile tgok cik usin,jiranku ade kebun pisang..huu..bertambah la semangat die nk berkebun jugak..tak cukup dengan pisang,serai pon ditanamnye..xfaham aku mama nih..kerja da agak senang kenape nak tanam2 lagi..rileks suda..hee..kalau aku da duduk goyang kaki je..

huu..tyme duk kat kebun ni yang meriah ni..mule2 ktorang berdua je..yang dok merumput ngan menanam..then nanti datang atok ngn cik alip tolong..wah..best2..ade jugak faedah dok kebun walau diikut hati mmg malas nak berkebun..tapi bak kate mama..kalau kamu malas sangat pon xpela nak,kalau tolong sbb kesian pon da cukup bagus..huu..pedas sungguh cili arab mama..hehe

"nak tanam tu bace2 selawat sikit nanti cepat berbuah"katanye..baik ma.."jangan tanam dalam2 anak pisang tu lemas pulak kang"ujar atok menasihati..adess..ramai pulak supervisor ku petang tu..then kalau bab nak menanam serai plak..ksian tgok mama terbongkok2..dahla kdg2 serai xjadi cz air bertakung kat tempat serai tuh..huu..kalau aku memang panas r cz bnde2 yg xjadi nih..tapi bak kate mama "berbakti kepada tanah kene sabar"..huu..betol2..SABAR..bnde yg paling lack sekali dalam diri aku..

then after abes berkebun aku tnaye mama..watpe nak tnam sume2 nih?.."nak makan la,serai nih nanti senang kalau nk wat kenduri xpayah beli2..belakang umah ada ade..pisang tu pulak boleh wat pengat salu..die 2 yang salu mkn pengat xsedar lagi ke?"perli mama.."haa satu lagi..nanti kalau banyak bolehla wat bisnes skit2..duit 2 pakai wat belanje kamu belajar kt sane(mesir) nti"..erkk..boleh ke wat bisnes??tanya ku pada diri sendiri..

then satu hari..tengah2 bulan bile tah yang lepas aku dapat mesej dari mama..*duit da masuk da bulan ni lebih ckit cz dapat jual pisang yang abngah tanam tu..belajar rajin2 taw..salam*..sebak aku..dulu aku kontang kantingkan mama dgn bisnesnye..nw duit 2 yang bg aku mkn..segan2..moga ade pisang emas yang boleh ku bawa pulang nti....thanx ma..coz mengajar erti jerih payah hidup ini..


2 comments:

Aisyah Khadijah said...

besnya ada kebun!

T_T

aku nak tengok kebun kena tunggu balik kg la...
[ada jer dekat2 ngan umah, tp pemalasnya nak jalan :p keluar umah pn seminggu sekali... hehe]

nadhar said...

mane leh malas2..hii..
sonok pe ade kebun..at least..
leh maen bakar2..haha